Tuesday 15 May 2012

Persepsi Yang Indah...

Assalamu'alaikum wbt buat semua yang dihurmati.....senyum manis dari Ummi....



Kenanga setawar payah bersemi...
Tiada gemalai pelita api...
Bunga mawar hadiah Ummi...
Tanda bernilai cinta abadi..

 To my mum so far and yet so near n and to all ibu, mak, bonda, mama, ummi di dunia ini ...Selamat hari bonda dan terimakasih tak terhingga kerana melahirkan anakanda ke duniaNYA....365 hari adalah hari untuk mak dan ibu-ibu semua....I am a mother too..of three...semuga Allah SWT memberkati kita semua....amin...ucapan takder salahnya...sebagai satu tanda penghargaan yang terhingga dari seorang anak buat seorang ibunya....sungguh...setiap hari adalah untuk ibu...namun setiap hari mungkin kita terlepas pandang dan mungkin kita terlupa untuk membuatkan ibu merasa dihargai....Hari Ibu adalah untuk mengingatkan sianak bahawa jangan kita lupa untuk mengucapkan terimakasih dan membuat beliau bahagia walau sekadar satu senyuman ikhlas, pelukan, ucapan terimakasih dan etc...please remember that we will realise that love is blind eversince our mum starts loving us before seeing our face...before we come into HIS world....so BE CAREFULL....!

Memang benar sebenarnya.. menyambut hari-hari seperti Hari Ibu mahupun Hari Bapa ni boleh membawa kita kepada kerosakan akidah.. TETAPI, perlulah kita membuat kawalan dan awasi. kita ni bak kata orang tu, Iman sehalus debu dumuka bumi Allah s.w.t.. dan jauh lagi nak dibandingkan dengan Iman walau dari para sahabat Nabi Junjungan Muhammad s.a.w. "Iman kita sekarang jangan kata sikit, walau sebutir debu pun masih jauh dari perbandingan para sahabat Nabi (Muhammad s.a.w).." - petikan kata2 dari seorang tokoh ugama.
Jadi.. memang betul lah, sambutan Hari Ibu itu merosakan akidah? hmmm..tepuk dada tanya selera. bagaimana kita menyambutnya dan bagaimana pulak kita membuat persepsi terhadap sambutan hari tersebut. jauhkan minda dari kuasa negatif.. lapangkan dada, tanya pada diri dan akal sendiri, Salah atau Tidak bagi kita menyambut Hari Ibu bersama insan tercinta ini? ..atau harus kita sambutnya setahun sekali dengan memberi penuh penghargaan kepada si ibu dan berterusan untuk setiap detik dan saat selagi hayat dikandung badan..?
Sebagai manusia, kita diberi akal dan fikiran untuk membezakan mana yang dilarang, terlarang dan melarang. jika tujuan kita adalah untuk kebaikan, rasanya tak salah untuk kita memberi penghormatan kepada Ibu mahupuan Bapa, tetapi sekali lagi teman ingin ingatkan.. cara, persepsi atau pandangan diri kita terhadap sambutan yang ingin kita lakukan itu haruslah JELAS.. bukan sembarangan, semberono atau cincai. yang baik itu datangnya dari DIA yang Esa.. yang buruk itu semata2 ujud dari diri kita sebagai hambaNYA yang senantiasa kerdil lagi hina ini...

Wallahua'lam~

No comments:

Post a Comment