Saturday, 27 April 2013

Mutiara Gemerlap Dari Kalendar...


Pelam harum tumbuh sekata,
Suami turun minta selipar;
Assalamu'alaikum dibubuh cerita,
Ummi berpantun cerita kalendar.


ni lah kalendar nya....


** Doa Ketika Marah..
     Ya Allah..Aku berlindung kepada MU daripada syaitan yang terkutuk...Amin

** Sabar memiliki dua sisi, sisi yang satu adalah sabar..sisi yang lain adalah bersyukur kepada Allah.
     Ibnu Mas'ud

** "Orang yang suka berkata jujur akan mendapatkan 3 perkara, iaitu kepercayaan, cinta dan rasa hormat. "
     Sayidina Ali bin Abi Thalib

** Menyusuri susur itu mudah, namun menuju noktah itu pasti mendatangkan lelah.

** Niat adalah ukuran dalam menilai kebenaran sesuatu perbuatan, maka ketika niatnya benar menunjukkan 
     perbuatan itu benar, dan jika niatnya buruk menandakan perbuatan itu buruk.
     Imam An-Nawawi

** Melangkah itu mudah. Namun mencari arah itu yang terkadang payah. Mencari jalan itu mudah, namun
     memahami destinasi itu yang susah.


Begitulah secebis mutiara gemerlap yang Ummi petik dari Kalendar 2013 di rumah Ummi. Dapat sedikit sebanyak kita jadikan panduan dan penyuluh jalan...together we unite dalam masyarakat harmonis...
Dalam landasan yang betul, teregelincir sedikit tidak mengapa kerana jalannya yang licin bercenuram dan tiada pemegang yang kukuh...

Sekian entri Ummi yang tak sepertinya ini semoga apa yang baik kita jadikan contoh dan tauladan....doa Ummi semoga kita sekelian sentiasa di dalam limpahan kasih sayang Allah SWT....amin....salam manis sedikit sayang sebab yang banyak dah diberikan untuk orang tersayang....heee...sampai jumpa lagi ya insyaAllah....

p/s Jangan lupa singgah di Blog Jom Kita Berpantun, kita berpantun berair lagu..ya ^^


Assalamu'alaikum n luv from

Ummimanje

Thursday, 11 April 2013

Bekal Kasih Sayang....

Assalamu'alaikum..salam manis di hari Khamis yang gerimis.....sejuk dan dingin masih terasa dalam jiwa, semalam hujan mencurah turun....lantaran bumi pun disejukkan sebentar dengan rahmat kasih sayang Allah swt......

Kali ini, resepi dari Ummi, pasti di luar sana para pembaca yang sememangnya dah 'arif tentang cara-cara membuat sambal telur ini...senang aja ka.....simple and outstanding....actually ini adalah bekal untuk dibawa oleh anak bujang Ummi siAngah ke tempat kerja...as usual.....jimat itu economizing.....dok dengan ibu jimatla ye....kalau dok sendirian.....faham-faham je ye..... :D

Ni namanya bekal Kasih Sayang Ummi....haha, jom kita lihat apa yang ada....


Bawang besar ditumis-tumis...sampai agak garing...

Cili kering dibasuh digoreng sekejap  ditoskan...

Cili goreng dan bawang goreng tadi siap diblender sekali.....
siap ditumis....perrghh bau dia.


Mmmmm.....nampak sedap berselera....
sambal telug dengan ayam goreng berperap lada hitam dikk...

Nasi seperseorangan....

Dah siap di'pack' dalam bekas....

Bekal dah siap dah ...alhamdulillah syukur..

Baiklah......inilah resepi turun temurun famili Ummi, memang menjadi feberet kami sekeluarga.....dari toknya hingga ke cucunya......apakata kita cuba ya.......

Sampai di sini dulu entri Ummi kali ini buat tatapan pembaca budiman....alhamdulillah di kesempatan ini Ummi memohon jutaan ampun dan maaf selebat curahan hujan alam seandainya tulisan Ummi yang bercacat cela......yang terbaik datangnya dari Allah swt dan yang buruk adalah dari Ummi sendiri...

InsyaAllah kita berjumpa lagi ya...salam manis salam sayang dari Ummi buat anda sekelian.....

p/s Sudi-sudikanlah berpantun di blog JOM KITA BERPANTUN ya...do have a click  =D


Assalamu'alaikum n luv from

Ummimanje

Wednesday, 10 April 2013

Ketam-ketam Membalas Dendam......^^


Assalamu'alaikum wbt dan salam gerimis dalam kerinduan dari Ummi buat anda pembaca sekelian, berpohon doa Ummi tanamkan buat rakan-rakan outthere semoga kehidupan sentiasa ceria dan di dalam kasih sayang Allah swt.....amin. Memang sudah agak lama ya...it's been such a long long journey and time for me to update this blog of mine....apa tidaknya...Ummi kan punya satu lagi blog yang Ummi paling sayang....iaitu blog Jom Kita Berpantun....ahaha....orang kata kalau dah minat dengan sesuatu tu akan menjadi-jadi ketaksubannya...kan...kan.... ;)

Kali ini di waktu yang sedang dalam gerimis curahan hujan selebat deraian ini, Ummi lampirkan satu resepi bahagia....haha, resepi KETAM GORENG SAMBAL TERUJA....dari anak dara Ummi yang sorang tuu....jom kita lihat...... ;D


Bawang besar, bawang putih dan sedikit kari polei...daun kari daaa...ditumis-tumis sampai harum mewangi..


Bila dah sedikit garing campurkan satu sudu besar rempah daging....


Masukkan cili blended...kacau-kacau cari bau...hehe


Sedang mengambil masa untuk menggelegak...


Amek bau....mmm.....perrghhh...hihi


Haa...dah naik minyak dah tuu...bukan naik minyak cam kerbau tu...huhu


Dua ekor ketam terjun ke dalam kuah cili...


Kacau la apalagi....


Biarkan ketam masak di dalam kuah cili.....masukkan air si asam jawa....


Bila dah sebati menggelegak, masukkan bawang besar yang dihiris-hiris...


Sabar sikit lagi..tunggu masak betul-betul....aduh...aduh...


Abang-abang tengah mengetam......hehe......


Baiklah.....nilah resepi sendiri di hari Rabu tanpa suara....step by step, Ummi pasti ramai pembaca yang dah tahu ukuran bahan-bahan yang nak dimasak...main campak-campak jer...bak kata Chef Wan........last sekali nampak kan Abanglong dan sepupunya sedang mem'bedal' siketam-ketam tersebut...... Perrghhh...sedappp...dikkk, mana mak punyaa....

Oklah....sampai di sini dulu dari Ummi buat tatapan anda pembaca sekelian.....Rabu tanpa suara....yang kedengaran hanyalah suara guruh dan petir sabung-menyabung.....till nextime...pepohon kemaafan Ummi tanamkan andai bicara yang terumpil terasa janggal dan cacat....yang buruk adalah dari Ummi dan yang terbaik itu dari Allah swt......insyaAllah...bertemu di lain masa...... salam manis selebat hujan dariku
untukmu........ :D

p/s Jangan lupa sudi-sudikanlah berpantun di blog Jom Kita Berpantun ya.... :D

Assalamu'alaikum n luv from

Ummimanje


Saturday, 23 February 2013

Kembar Tapi Tak Serupa...

Assalamu'alaikum wbt...lamanya Ummi tak update blog Ummi ni....bukan apa...Ummi terlalu taksub dan teruja dengan Blog Pantun Ummi....another blog that i'm managing....rindu rasanya dengan blog Ummi yang ni...hingga bulan February dah nak sampai ke penghujung dah...dah masuk bulan march dah...in the mean time...all the while..banyak sudah perkara yang berlaku...samada suka dan duka....menjadi memori setiap waktu......baiklah...

Entri Ummi pada kali ini adalah tentang seorang yang Ummi paling sayang dunia akhirat...dialah Hubby Ummi....di awal bulan February...Hubby telah berusaha untuk membaiki selipar anak bujang Ummi, yang kira dah boleh masuk bilik sampah....waduh..waduh....sungguh terkedu Ummi...

Sikap Hubby yang tidak berputus asa dan berjimat cermat, creative dan sanggup menghabiskan waktu berjam-jam meng'repair'kan selipar tu amat Ummi hargai...tak percaya cuba kita lihat gambar ini...ok kan...sangat-sangat ok.... =D

Sama tapi lain-lain....yang dah koyak digantikan dengan yang baru... =D

kasut dah lekang di tepi...

Macamna...nampak ok ja..macam baru...huhu


Sepasang kaki berkembar tapi tak serupa....
hehe...
Bangga dengan kerajinan dan ketelitian hubby....maaf ye..kasut pulak jadi gambar... love u till the end.. =D
Till the next time.....insyaAllah... Salam manis sehabis manis...



Assalamu'alaikum n luv from

Ummimanje

Saturday, 12 January 2013

40 jenis lelaki yang tak layak di jadikan suami...


Salam manis dan selamat bertemu kembali dengan entri baru....
Buat renungan pasangan yang belum berkahwin..


40 KES Lelaki Tidak Layak Jadi Suami

1. Sepanjang pertunangan, dia tidak pernah ajak berbincang cara nak bentuk keluarga solehah. Tetapi, asyik fikir mana nak bulan madu. Nak buat teknik macam2. Saya putuskan pertunangan kerana merasakan dia tidak boleh bimbing saya soal agama.

2. Malam pertama saya berendam airmata kerana suami melarikan diri selepas akad nikah. Dia bergaduh dengan ibubapa saya kerana soal wang hantaran dan mas kahwin. Malam itu, dia keluar kononnya nak pergi beli rokok, tetapi sampai subuh tak pulang. Kami bercerai 3 bulan kemudian.

3. Selepas 3 bulan nikah baru saya berpeluang ikut suami yang bertugas di Sabah. Saya hairan tengok rumahnya nampak kemas dan berhias cantik.Apabila saya gelidah satu almari di bilik tetamu, penuh baju perempuan.Puas ditanya baru dia mengaku selama ini dia duduk serumah dengan kekasihnya. Saya lari balik Semenanjung. Dia tidak pujuk. Lepas pantang saya terima surat cerai. Dia tidak pernah tahu macam mana rupa anaknya.

4. Beli cincin pertunangan duit saya, belanja hantaran pun duit saya.Sekarang duit ansuran rumah, kereta, susu anak, belanja dapur semua di bahu saya. Dia cuma beri "benih" sahaja.

5. Suami mahu anak ramai dan tidak benarkan saya makan pil. Tetapi, belum pernah sekali pun dia mahu bangun malam buat susu anak/tukar lampin. Kalau alasan penat di pejabat, saya pun bekerja juga.

6. Bapa tak pernah mengajar saya sembahyang dan puasa. Suami pun sama juga. Terpulanglah kepada saya nak dalami ilmu agama sendiri.

7. Ramai menuduh saya jahat apabila bercerai dahulu. Bekas suami memang nampak warak, tetapi siapa pun tidak tahu saya merana kerana suami mahu seks tiap2 malam dan suka liwat saya.

9. Suami tetap 'mahu' walaupun ketika saya datang bulan. Jika tidak dituruti dia mengancam mahu cari perempuan lain.

10. Saya dipukul suami ketika mengandung anak kedua dahulu kerana saya tidak mahu beri dia duit yang saya kumpul untuk belanja bersalin. Dia penganggur dan gila main muzik sahaja. Duit tu dia nak beli gitar.

11. Bekas suami saya dahulu memang kacak, kaya dan berkedudukan. Namun, saya lebih rela bercerai kerana dia ketagih hubungan seks sesama jenis.

12. Saya rasa benar-benar terhina kerana suami mengabaikan keluarga apabila asyik bercinta dengan "maknyah".

13. Hancur hati saya apabila terserempak suami memakai coli dan seluar dalam saya... Rupa2nya dahulu dia "maknyah" dan berkahwin dengan saya kerana menuruti kehendak emaknya.

14. Suami tidak pernah azan atau qamatkan kedua-dua anak kami sebaik sahaja dilahirkan dahulu.

15. Suami tidak mengaku anak lelaki bongsu zuriatnya, walaupun muka si anak 99.9% muka dia. Semua kerana suami cemburu sangat pada bos saya. Biarlah dia terus menfitnah saya kalau itu memberi kepuasan kepadanya.

16. Saya dah tak larat menasihati suami supaya sembahyang. Bulan puasa dia suruh saya masak macam biasa. Anak2 keliru melihat gelagat bapa mereka. Saya didik lain, si bapa tunjuk "contoh" lain.

17. Apabila marah, suami suka mengungkit setiap sen yang dibelanjaa untuk saya, sampaikan tambang haji saya ke Makkah yang dia bayarkan 3 tahun dahulu masih terus diungkit setiapkali bergaduh..

18. Suami tetap mahu saya masak macam biasa, hubungan seks 2-3 x seminggu dan rumah tidak boleh bersepah... walaupun saya sedang sarat mengandung..

19. Setiap kali mengandung, pandai2lah saya berjimat cermat untuk belanja bersalin. Apabila dah sampai waktu nak beranak, kemas kain baju sendiri, tahan teksi, pergi hospital sendiri. Jika nasib baik, suami jemput, kalau tidak pandai2lah saya balik rumah dengan anak.

20. Memang saya bengkak kerana suami sanggup memaki hamun saya depan anak kerana tidak memandu berhati2 sehingga kemalangan dan merosakkan kereta kesayangannya.

21. Siapa tidak sayang emak. Tetapi, saya tidak boleh tahan kalau suami sanggup bergolok-bergadai semata2 mahu penuhi hajat emaknya yg berselera besar. Duit gajinya tak pernah cukup sebab bayar hutang kad. Terpaksalah saya menyara anak2.

22. Kalau anak nak minta duit beli buku sekolah, suami asyik kata 'takde duit'. Kalau nak beli joran dan umpan, ada pula. Saya perhatikan saja gelagat. Nak tengok sampai setakat mana 'lemaknya'.

23. Suami gila beli nombor ekor. Biasanya, dia suka tulis angka 1-10,letak di dalam mangkuk buat cabutan. lepas tu kalau ada nombor yg mengena, 2-3 hari tak keluar bawak teksi.

24. Tabiat suami saya memang pelik. Kalau ada masalah saja mesti cari bomoh, lepas itu tanam macam2 jenis tangkal, mesti dia nak pergi 'bersangkak' .

25. Sewaktu bercinta mmg saya tahu suami kaki judi tetapi dia berjanji nak berhenti lepas kahwin. Tak cukup gaji, barang kemas saya digadaikan. Orang datang tuntut hutang perkara biasa ~ pernah rumah kami dibaling tahi.

26. Ketika bapa meninggal dunia dulu, baru kami tahu dia ada 3 isteri lain dan anak masih kecil. Rupa2nya selama ini emak tahu arwah suka kahwin cerai di merata2 tempat. Emak tidak peduli, asal arwah tidak menganggu hidupnya.

27. 3-4 bulan suami 'hilang' itu perkara biasa. Kadang2 sampai setahun. Saya tak perlu cari kerana tahu mesti dia di Serenti. Biasanya, dia kena 'serkup' waktu tengah tarik ganja dengan kawan2.

28. Anak ke-3 kami terencat sedikit. Suami penagih kronik dan sekarang dah ada tanda2 HIV.

29. Suami saya memang warak. Sembahyang tak pernah tinggal. Tetapi, saya tidak boleh tahan panas barannya. Kalau marah, habis dibaling barang2 rumah. Kalau pukul, anak dibaling macam bola.

30. Pernah saya nasihat suami jangan suka terima rasuah. Dia degil. Mula2 cuma hamper, kemudian barang kemas. Akhir sekali duit berpuluh2 ribu. Apabila dia kena cekup polis saya nak kata apa? Terpaksalah saya sara anak sementara dia di dalam penjara.

31. Sejak berniaga, suami gila karaoke. Kononnya nak rai pelanggan. Kesudahannya dia yang sangkut dengan GRO Filipina di situ. Sekarang perniagaanya lingkup dan dia dah ikut perempuan Filipina tu balik negeri. Dengar khabar dah dapat anak luar nikah.

32. Dulu hidup kami senang juga. Tetapi, selepas suami kena buang kerja sebab ketagih dadah dan selalu ponteng kerja, terpaksalah saya kerja kilang nak sara anak2.

33. Kalau seronok beristeri muda, mengapa mesti nak banding2kan kehebatan si madu di ranjang dengan saya? Tak puas lagi menyakitkan hati saya selama ini?

34. Kami memang miskin. Saya buat macam2 benda untuk tambah pendapatan. Jualan langsung, buat kuih, jual nasi lemak, jaga anak orang, upah sembat baju kurung. Suami saya lain pula ceritanya. Malam jadi "jaga".. siang dia kerja tidur atau melangut di kedai kopi.

35. Bab duit ringgit saya tak nafikan suami memang bertanggungjawab. Saya dapat banglo besar, kereta besar, belanja mewah. Tetapi jiwa saya kering. Suami sayang anak, tetapi masih membiarkan saya melihat "gigitan cinta" perempuan lain di badannya.

36. Pakcik saya memang hebat sewaktu muda. Kacak, bijak dan kerja besar. Isteri 2-3 orang, kekasih keliling pinggang. Anak ramai. Tetapi selepas pencen, dia papa kedana sebab duit KWSP habis bayar hutang. Kesudahannya, semua isteri minta cerai dan anak lenyap. Akhirnya dia mati seorang diri di katil hospital wad kelas tiga. Jenazahnya di urus abang saya dan pihak hospital.

37. Saya bekerja, suami bekerja. Tetapi, apabila pulang dari pejabat, suami terus capai kunci motor besarnya, merambu dengan kawan2 macam orang muda... sampai tergadai Maghrib dan Isyak. Tinggallah saya di rumah sorang diri terkial-kial menguruskan anak.

38. Walaupun sudah lama masuk Islam... mandi hadas? Saya masuk Islam kerana mahu kahwin dengan suami. Tetapi dia tidak pernah sekali pun beritahu saya perlu mandi hadas selepas bersetubuh atau datang bulan. Dia sendiri pun tak pernah buat.

39. Bagi saya perkahwinan sebenarnya lebih menguntungkan lelaki kerana mereka dapat buktikan kejantanan kepada kawan2 apabila isteri hamil, dapat pengurus tetap menjaga kain baju mereka, dapat tukang masak percuma, dapat joli lebih sebab isteri juga bekerja dan bantu sara keluarga serta dapat seks halal. Isteri dapat apa? Tugas bertambah dan silap haribulan berendam airmata...

40. Selepas 15 tahun berkahwin, rasa2nya gelaran saya sudah berubah. Dahulu isteri sekarang pengurus anak-anak;. Hubungan dengan suami amat dingin. Kami hanya bercakap pekara penting sahaja. Hubungan seks hanya 2-3 bulan sekali. Itupun saya yang terhegeh-hegeh. Saya pelik benar kerana dia bukan kaki perempuan dan memang confirm tiada isteri lain.

Tambah lagi satu..

41. Suami saya nampak sahaja pendiam tapi saya tak tahu apa yang difikirkannya. Bila teringin, suruh apa pun buat, sebelum dapat apa yang diinginkan, beliau berbuat baik dengan saya, terasa dunia ni saya yang punya. Tapi bila dah dapat pandang pun tidak, cuma sebelah mata sahaja.  Dari hari-hari jadi seminggu dan sebulan, kemudian terus tidak diberi perhatian. Pendapat saya semua dipandang remeh sahaja mentang-mentang saya tidak bekerja dan rupa pun tidak seberapa.  Suami cuma mendengar pendapat adik beradiknya sahaja.  Apa-apa perkara sebelah adiknya yang tahu dulu.  Saya rasa selalu diketepikan kerana saya hanya orang luar yang hanya dibuat bantal bila perlu sahaja.  Setiap hari berendam airmata di tikar sejadah.  Hal anak-anak kurang dipedulikan dari segi agama dan komunikasi.  Apa yang saya buat sekarang adalah memujuk hati sendiri dengan bermunajat kepada Allah swt dan kadang-kadang ketawa dalam kepalsuan...hanya Allah saja yang tahu.


Sumber


Assalamu'alaikum n luv from..

Ummimanje



Wednesday, 9 January 2013

Airmata Mak..


Salam hurmat...ni cerita kawan Ummi..( Dah melangkah ke tahun baru...cerita ini sepatutnya Ummi postkan pada tarikh yang di sebutkan tapi lambat sikit sebab time won't let me do so...) Let's read the sad story..

Tap..tap..tap...banyak betul airmata mak tumpah dua malam yang sudah ( 26 Dec 2012 ),  semalam dan malam tadi....bagaikan ombak tsunami yang melanda dan menyebabkan basah dan ranap seluruh muka bumi yang tak bertepi..begitulah jua hati mak...kesedihan yang mencengkam dan membengkak di dalam hati mak tidak dapat dibendung lagi..

Sejak hari pertama berada di tempat itu..sejak bulan September lagi iaitu selepas menyambut hari raya puasa hinggalah sekarang...memori yang mencengkam bagai duri tertanam dalam hati mak....memori yang merobek daging hati mak...ditemani kedua anak bujang mak, merekalah yang menjadi saksi atas kesahihan atau kepalsuan...malunya mak pada anak-anak..

Mak juga adalah seorang anak kepada mak mak...memang telah ditakdirkan mak akan tinggal jauh dari sisi keluarga tercinta, jauh dari mata, jauh dari belaian dan bantuan mak mak..sedangkan yang dekat dengan mak mak masing-masing mengadap mak mak kalau susah ke senangke...mereka ada mak..takda duit pun diorang menghala kat mak mak...mak mak dalah sumber bagi mereka...sedangkan mak yang jauh dari mak mak ni cuma anak-anak dan suami tersayanglah tempat mengadu segala kesusahan yang kadangkala membuku di dada mak..

Sedangkan mereka yang dekat dengan mak mak boleh saja mengadu dekat mak mak..susah senang diorang mak mak yang tanggung...sedangkan mak yang jauh tiada tempat untuk bermanja..tempat celahan mak mak..
Sedih hati mak, Selalunya kalau seseorang yang tinggal jauh dari mak mereka akan lebih sensitif hati jika tersilap kata atau tindakan dari keluarga mereka...sesungguhnya apa yang mak boleh katakan, keluarga mak amat berguna tapi tak boleh digunapakai....Ya Allah! Salahkah mak kerana niat baik mak...

Tap....tap...tap..jatuh lagi airmata mak...atas tikar sejadah...bila difikir-fikirkan sampai tak kesudah...airmata habis, sebab selalu menangis, mak memang murah airmata, sama seperti ayah mak (arwah), kadangkala kalau mak susah hati pastinya mengharapkan kehadiran ayah mak sebab mak lebih manja kepada ayah, ayah yang tercinta telah pergi dahulu...itu kisah lama tapi tak mungkin boleh lupa, ayah nii...memang pada ayah maklah tempat mak mengadu, sejak mak berjauhan dari ayah mak...bagaikan hati mak dihiris sembilu...

Hanya anak-anak yang tahu akan hal ni, hal yang tak dapat disingkap, demi menutup malu orang yang mak sayang, yang mak sangka baik dan jujur...tapi persoalan demi persoalan timbul dibenak fikiran mak, kenapa dia sanggup tipu mak mak, mak dia sendiri juga...

Murah benar airmata mak, jiwa mak begitu halus..ini baru cerita tentang airmata mak, kalau mak menangis sudah pasti kepala mak akan terasa sakit bagai dihempap batu yang besar...kenapa mak menangis...
ini adalah urutan dari peristiwa selepas mak membuat panggilan jauh, panggilan untuk mak mak...sejak itu....
airmata tak dapat dibendung lagi...still fresh and deeply hurt....murah benar airmata mak...

Wahai pembaca budiman...anda faham ke cerita yang Ummi tulis ni....let's make a simple conclusion...


Salam hurmat n luv from..

Ummimanje

Tuesday, 1 January 2013

Tinggal Kenangan...

Salam hurnat di tahun yang baru, tahun 2013, usia bertambah, anak bertambah, rezeki bertambah, tetapi...
yang pergi tetapkan pergi, redhalah di hati, biarlah jadi memori terindah disanubari..
Anak kucing Angah telah pergi dan takkan kembali, hari terakhir detik terakhir dibulan terakhir, peristiwa yang meraut sukma Ummi anak beranak pada 31.12.2012,.... sedihnya hati namun redha...manja sangat, can't forget....still sad.


Makanan dan ubat manja..













Manja sangat tak mungkin ku lupa.


Baru meniti hendak berjalan,
Rawan kenangan lelah berbagi,
Syahdu hati tidak kesampaian,
Haiwan kesayangan telah 'pergi'...

Mengah letih bersulam rindu,
Sering kenangan dihentak peristiwa;
Angah sedih memendam pilu,
Kucing kesayangan tidak bernyawa.

Masih terbayang terkancing suara,
Hingga nadi mencengkam raga;
Kasih sayang kucing dipelihara,
Semoga abadi di dalam Syurga.


The price of love is so great that you will not forget..ever. Thank you so much dear cat, for letting us love you....dikk, air hujan mak adik dah turun...sabar ye Angah, nanti kita cari kucing lain.


Salam di tahun baru...lv from

Ummimanje