Tuesday, 27 November 2012
Dah Cerah Mata....^^
Click.! Dah buka swiss.....^^ ( tengah kelebek header baru )
Assalamu'alaikum...nindiaa....punya dok repair blog...Ummi tak sedar masa berjalan begitu cepat...hujan tengah lebat sekarang nii..hujan rahmat, ALHAMDULILLAH HIRABBIL'AALAMIN..memang musim hujan sekarang ni....eventhough so..Ummi bersyukur sangat-sangat...dapat tidur nyenyak, tapi almost the whole family kena demam selsema...mula-nula Angah, siap dengan batuk sekali...pastu Adek..aduhai..kesiannya..dah nak balik kampus...lepas tu Along pulak demam dengan sakit tekak....then Ummi pulak yang kena..teruk jugak sebab kena penangan sakit kepala...ibarat menjunjung batu jemala atas kepala...tapi bukan kepala batu na...Ummi ni migrain sebenarnya...tapi ALHAMDULILLAH agak beroleh kesembuhan tapi belum sepenuhnya...INSYAALLAH, dengan izin ALLAH swt...DIA MAHA PENYEMBUH.....
Back to the main topic....apa macam dengan template blog Ummi yang terkini....design baru ni dengan suka dan jujurnya Ummi amek dari MADAM GOOGLE yang popular di kalangan bloggers anggun kita...huhu...bukan apa..untuk mengisi masa lapang Ummi..Ummi suka mencuba dan meng'new'kam benda-benda yang Ummi minat...dijangka dapat bertahan lama....alahai bahasa ibundaku...huhu...sampai lenguh tengkukla....punya memikiag dan memilih yang mana satu pilihan kalbu huhu..aduhh......
TAPI! INGAT! Blog blog jugak la ya...mengadap pc tu...solat dan tuntutan badan dan nyawa kat dapur don't ever-ever neglect....mind you...
Kalau sebelum ni blog Ummi gelapppp jer...haha, pastu MERAH sangatla makngah...ish...ish..sampai terkebil-kebil mata Adik membacanya macam P Ramlee dalam citer Pendekar Bujang Lapok yang dekat jer mata kat kertas tapi tak nampak ape-ape.....haha...(Adik yang komen), now..blog Ummi yang masih dalam pemerhatian pemeriksa persendirian dah ada mentol lampu yang tak bernyala tapi ada pesona...kan dikk...yelaa, blog ni datang dari ilham dan taste orang lama remaja purba...yang minat dengan reka mereka..
Sapa lagiii...Ummi laa...( angkat bakui )
Harap beri komen yang sihat lagi menawan seandainya pembaca yang membaca blog Ummi ni...komen anda amatlahhhh dihargai....
Sampai di sini dahulu buat pertemuan kita di entri kali ini...andai bicaraku patah dan usang..harap di gilap disambung dengan selendang ampun dan maaf.....till next time..
Kalau teringin nak berpantun silalah ke gelanggang berpantun Ummi JOM KITA BERPANTUN...sila oo sila......di sana kita pulun ok....^^
Assalamu'alaikum n lv from
Ummimanje
Monday, 26 November 2012
Sahabat yang sebenar..
Untuk yang bernama SAHABAT...susah nak cari sahabat yang memahami yang menyayangi yang sanggup susah bersama macam keluarga...
2 Pengubat jerih hidup manusia adalah dua, pertama; Iman kepada Allah, kedua; percaya kepada sahabat.
3 Bila orang telah merasa dirinya besar, dia lupa akan salahnya. Hanya sahabat yang setia yang sanggup membukakan matanya.
4 Teman yang paling baik ialah seseorang yang kita boleh duduk bersama di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dgn perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yg pernah kita rasai.
5 Wahai sahabatku yang menderita kerana cinta, usahlah ditangisi kekasihmu yang telah pergi, hayunlah langkahmu ke mana sahaja yang kamu ingini demi mengubati hatimu yang luka, moga-moga kamu akan bertemu seseorang yang dapat mengisi hatimu, kelak pasti terubat jua dan hidupmu kembali ceria...
SAHABAT....
Bukan "1" tapi bejuta.....
Bukan untuk diguna tapi untuk dijaga......
Bukan untuk sementara tapi untuk selamanya.......
Bukan untuk dilupakan tapi untuk diingati........
Bukan untuk ditingalkan tapi untuk diingati........
Bukan hanya disini tapi dimana-mana.......
Bukan setakat ini tapi hingga ke hujung nyawa......
( Buat renungan permatahati Ummi...Along, Angah dan Adek..)
Assalamu'alaikum n luv from
Ummimanje
Betapa berat mata memandang...
YA ALLAH....lihatlah tubuh-tubuh yang bergelimpangan tidak mengira usia...tua dan muda...kecil dan dewasa...YA ALLAH...lihatlah betapa kejamnya perlakuan yang dilakukan puak syi'ah ke atas penduduk Islam di Syria....
Ketika kita sedang bersuka ria dan bergelak ketawa dengan keluarga so much so leading with comfortable life........sedang makan bermewah-mewah....INGATLAH.....saudara kita di sana...yang kebuluran..yang sedang bergelut dengan kekejaman...YA ALLAH......seandainya daku berada di tempat mereka....tiada ku sanggup untuk menghadapi situasi yang penuh tragedi.....cuba bayangkan...
Apa yang dah terjadi pada saudara kita di sana? Ya Allah.. ampuni daku, kerana apa yang dapat ku sumbangkan hanyalah doa. Jikalaulah ku dapat pergi kesana dan berjuang bersama mereka..
Ingatlah, umat Islam sedang dizalimi, dan doa hamba Allah yg dizalimi sentiasa diterima Allah. Percayalah pada janji Allah. Islam pasti akan menang. Masalahnya, siapa yang akan memperjuangkan Islam? Hendak tunggu siapa lagi untuk membantu agama kita? Mungkinkah orang itu diri kita? Ya! Berpeganglah dan peliharalah pada Al-Quran dan As-Sunnah.. Itu sahaja lah senjata kita.
Ambil iktibar...Wallahu'alam bissawab...
Assalamu'alaikum n lv from
Ummimanje
Friday, 23 November 2012
Lagi Bekal kasih...
Assalamu'alaikum...kembali kita dengan new entry....haa..semalam Ummi buatkan lagi kuih karipap pusing yang tak berapa pusing.... untuk Angah bawak bekal ke tempat keje....Ummi rajin semalam....yelaa...tak da apa nak buat....saja nak polish bakat memasak karipap yang dah lama Ummi tinggal-tinggalkan..bak kata pepatah lama, sayang isteri tinggal-tinggalkan...sayang anak tangan-tangankan..sayang kuih resepi disimpan-simpankan...huhu....kelakar jugak ye.
Tapi Hubby kata sedapp...memang favourite Hubby makan karipap..jenuh Ummi nak meng'karipap' kat dapur kecil Ummi...sensorang pulak tu....buah hati Ummi pun belum balik lagi...haa...tengahari ni Ummi nak pegi jemput Adik balik....alamak....riuhlah rumah Ummi jawabnya.....haha, nindiaa (cakap orang utagha naa..) karipap yang Ummi buat....amacam.....
Resepinya takde kat sini...kalau nak jugak....sila click di sini ya....^^ ke'pusingan' karipap pusing Ummi taklah secantik dan seanggun resepinya....tapi enak dimakan walau rupa tak seberapa....kan...
Till next time..to all dear readers and friends.....rajin-rajinlah ke dapur...kerana kenyang perut sayang disebut....
Assalamu'alaikum n lv from
Ummimanje
Friday, 16 November 2012
Yang Baru.....^^
Tudiaaa...merah sangatla makngahh...!....huhu....
Assalamu'alaikum buat para pembaca yang budiman...yang sentiasa tersenyum dan sentiasa observed....^^
Kembali menemui anda semua.....WOW..!...Ummi dah ubah selera dari BIRU...ke MERAH....selera anak bujang.....hihi....apapun...Ummi harap para pembaca semua senang dan teruja dengan layout blog Ummi ini...Ummi memang punya sifat seni...dan suka berkerya....testing dulu......kalau cantik di mata...baru lah nak kata puas hati atau pun idakk yer....to all readers....Ummi harap komen yang bernas dan constructive.....maklum laa...Ummi kan dah era senja....huhu.....janagn lupa tengok..baca dan komen yaa....^^
Assalamu'alaikum buat para pembaca yang budiman...yang sentiasa tersenyum dan sentiasa observed....^^
Kembali menemui anda semua.....WOW..!...Ummi dah ubah selera dari BIRU...ke MERAH....selera anak bujang.....hihi....apapun...Ummi harap para pembaca semua senang dan teruja dengan layout blog Ummi ini...Ummi memang punya sifat seni...dan suka berkerya....testing dulu......kalau cantik di mata...baru lah nak kata puas hati atau pun idakk yer....to all readers....Ummi harap komen yang bernas dan constructive.....maklum laa...Ummi kan dah era senja....huhu.....janagn lupa tengok..baca dan komen yaa....^^
Kami bercakap bahasa bonda...
Cermin terlepas tergentel kaca..
Ummi berharap jasa anda...
Komen bernas sambil membaca....
Assalamu'alaikum n lv from
Ummimanje
Ummimanje
Sunday, 11 November 2012
Sarapan Pagi Kuih Ketayap...
![]() |
| Batik sentung bersulam tangan...cantik bergulung di dalam pinggan...huhu |
![]() |
| Lapagka...mai nak suap.....dikkk...!gulung dalam lemas...huhu |
Resepinya senang ja....kalau nak jugak terpaksalah google kat internet sendiri naa.......maafnaa..Ummi nak cepat....kejar masa nak gi amek Adikkk.....sempat jugak Ummi postkan entri pendek buat para pembaca yang sudi menjenguk di blog Ummi....terima kasih ya......dikk...nak makan kuih ketayap tokwan dakkkk.....^^
Assalamu'alaikum n lv from
Ummimanje
Saturday, 10 November 2012
Pengantin Istimewa Raja Sehari...
Assalamu'alaikum wbt....dimasa kini, malam ini jari Ummi menari-nari....malam gerimis hatiku menangis kerana terkenang arwah ayahanda tersayang...rindu pasti mengukir di hati....tatkala Ummi demamke..tak sihatke.....pasti Ummi teringatkan arwah yang sememangnya amat penyayang....Ummi yang dah senja ni pun manja dengan ibu dan ayah...sepohon do'a buat ayahanda semoga rohmu sentiasa dicucuri rahmat Allah swt dan sentiasa tenang di sana.....amin.................
Bertemu kita kembali bersama entri istimewa dari Ummi dengan iringan doa' semoga semuanya berada dalam keadaan ceria...sihat wal'afiat....tenang dan sedang berehat-rehat bersama famili tersayang kat rumah..dan khusus buat anak-anak dan hubby Ummi tercinta.....bukan senang dan bukan mudah untuk kita berjumpa dengan orang yang punya kasih sayang sejati dan murni bak morning glory.....sedalam lautan dan seluas langit terbentang......bahasanya Ummi......aduh...walau dengan apa seadanya sanggup menerima pasangannya dengan hati yang redha dan ikhlas.....
Baru-baru ini Ummi ada menghadiri majlis perkahwinan saudara Ummi sebelah Hubby..sepupunya.....
yang tergolong dalam kaum hawa istimewa...namun beliau kelihatan seperti tiada apa-apa yang harus dikesalkan...semangatnya begitu kuat, kental dan tabah...lebih daripada limit kekuatan lahiriahnya sendiri...kerana disokong oleh semua sanak saudara....
Ummi memanggilnya dengan nama adik sebab terbiasa sejak dari Ummi bertemu dengannya waktu mula-mula Ummi berkahwin....terkenal dengan pangkat Makcik Kimahnya di kalangan anak-anak buahnya.....
Memang Ummi tabik dengan makcik Kimah ni sebabnya....semangat untuk berdikari dan perasaannya tak luntur dan gentar dengan keadaannya yang kekurangan..akibat kehilangan kaki sewaktu menghidapi penyakit kencing manis....Ummi difahamkan.
Memang majlis perkahwinan nya sungguh meriah dan glamour kerana dibantu oleh sanak saudara yang prihatin...makcik Kimah mendapat suami yang sungguh mulia hatinya...berkawan sejak sebelum peristiwa hilang kaki.....namun hubungan tetap diteruskan sehingga ke jinjang pelamin...makcik Kimah adalah anak bongsu dari empat orang adik beradik yang kesemuanya sudah berkahwin....alangkah gembiranya ibu dan ayah makck Kimah kerana tertunai sudah hasrat mereka untuk mengahwinkan anak gadis yang tersayang lagi kekurangan....anak kepada Pak Busu dan Mak Usu sebelah hubby..iaitu adik kepada arwah ibu mertuaku tercinta....Mak Usu sendiri pun tidak berapa sihat kerana sama mengidap kencing manis juga yang agak kritikal....namun dengan berkat do'a kami adik beradik termasuk Ummi sendiri....sentiasa berharap agar mereka berdua sentiasa di dalam peliharaan Allah swt....amin....mari kita lihat foto-foto perkahwinan makcik Kimah ( memang sejak kecik kami memanggilnya makcik Kimah ) yang sungguh anggun...sungguh menawan..
![]() |
| Mempelai istimewa sedang bersanding..... |
![]() |
| Hubby sedang menepung tawar pengantin dua sejoli... |
![]() |
| Saper tuuu... |
![]() |
| Upacara akad nikah di masjid....sedang mendengar khutbah nikah...pengantin berkembar lain famili.... |
![]() |
| Sedang menanti diakad nikahkan.... |
![]() |
| Bonda pengantin perempuan...Mak Usu tersayang |
![]() |
| Sudah bergelar suami isteri.... |
![]() |
| Makcik Kimah yang anggun tersayang... |
![]() |
| Bersama keluarga sebelah pengantin perempun... |
![]() |
| Bersama keluarga sebelah pengantin lelaki... |
![]() |
| Pengantin istimewa anggun bersanding... |
![]() |
| Santapan di raja sehari jerr,,,,....^^ |
![]() |
| Ni macam pernah tengok jer pasangan pengantin ni...hihi |
Amacam....cantik kan.....apapun eloklah kita mengambil iktibar dari peristiwa ini.......sebenarnya ada ramai lagi pasangan pengantin yang istimewa yang selalu dipaparkan media massa.....bukan satu dan bukan dua pasangan tapi....ramai...yang Ummi jumpa baru empat pasang pengantin yang seumpama mereka...do'a dan harapan agar mereka kekal dan dipanjangkan jodoh dalam meniti kehidupan yang penuh cabaran.....amin...
So...jadilah diri kita ini orang yang sentiasa berada di zon keredhaan dan keikhlasan.....setiap yang kita redha maka Allah akan sentiasa meredhai setiap perkara dan perbuatan baik kita....berbaik hatilah.....
Sampai di sini dulu buat kali ini....insyaAllah till next time we shall meet again with another interesting entry from Ummi....as usual before Ummi tutup buku....mohon mahap na.....if ada yang terguris hati dan terkalih bahasa,,,,semoga diri kita semua diredhai Allah dan menjadi ibu dan bapa yang terbaik buat anak-anak kita....amin.......^^
Assalamu'alaikum n lv from
Ummimanje
Subscribe to:
Posts (Atom)




















