Wednesday, 28 August 2013

GIVEAWAY SAYA NAK TEDDY BEAR BY FARISHA.....







Sempena Hari Raya Adilfitri 2013,
Farisha telah mengadakan Giveaway hebat
yang menawarkan Hadiah Teddy Bear sebagai hadiah utama
Dijemput semua sertai Giveaway ini

Siapakah peserta bertuah yang akan memenangi Hadiah ini??
 Klik SINI Untuk join & Lihat hadiah
Giveaway ini sah dari 19-08-2013 sehingga 09-09-2013
Pemenang akan diumumkan pada 10/09/2013

 Good Luck semua ^.^
Nindiaaaa !! Ummi telah terpanggil untuk menyertai segmen GIVEAWAY SAYA NAK TEDDY BEAR BY FARISHA...bukan apa, walau usia dah terlebih sudah...heee, kalau badan bertuah mendapat hadiah bolehlah present pada simanja Ummi yang sudah besar panjang...hanya nak give a try.... thanks to Farisha dear... ^^, 

To all beautiful gorgeous ladies and smart looking young men out there.... ^^ 

Puterilah Mayang memetik kembang, 
Delima dimakan tangkai dipegang; 
Marilah sayang adik dan abang, 
Sama meriahkan Giveaway beruang. 

Pantai bercuaca guruh yang bengis, 
Mencurah hujan dekat pengkalan; 
Giveaway Farisha sungguhlah manis, 
Hadiah lumayan meningkat kenalan. 

Buang bantal dan buang gebar, 
Ambil kemeli saya tak minta; 
Beruang buntal dan beruang besar, 
Comel lagi Cik Farisha kita... ^^, 

Kalau si angsa tersenyum sengal, 
Gajah menunggu mengherdik lawan, 
Walau Farisha belum ku kenal,
Berwajah ayu cantik rupawan.

Pesona siang pesona cuaca, 
Bumi terik ditebuk suria; 
Kerana beruang kerana Farisha, 
Kak Ummi tertarik untuk bermesra.. ^^, 


Haaa...comel tak cik puan kita, comel lagi dari bear-bear tuu... ^^,


Haaa tudiaaa haha, walau segmen dah tamat walaupun dah terlambat, Ummi still nak masukkan foto bear yang di'tembikai'kan or tembikai yang di'bear'kan ni buat kenangan untuk adik-adik pembaca yang cute-cute sana tuu, baru dapat dari anak sedara tersayang tuu...... 
special kan,
So creative and yet so impressive...huwaaaa....jangan makan saya naaa....hehehe...
Tak sanggupla den... ^^,



Jom naik Vespa...kita pi rewang-rewang blogwalking....weeeeee, slow-slow   ^^,
Salam manis sekapur sireh...dari Ummi...semoga success buat Farisha dan kepada semua peserta yang join segmen beliau....semoga berjaya....dengan kreativity anda.... ^^,
Harap sudi-sudikanlah, jom kita berpantun di blog berpantun Ummi ya  ^^,



Assalamu'alaikum n luv from
Ummimanje

Tuesday, 23 July 2013

Ujian Bulan Puasa Buat Ummi...


Assalamu'alaikum wbt...

Hari ini hari Rabu, which everyone keeps their mouths shut, well...or rather a wordless Wednesday in other words among majority of the bloggers, but bagi Ummi ini adalah speechless but meaningful Wednesday....

Alhamdulillah sudah menjangkau enam hari Ummi menjaga suami tercinta yang telah ditimpa trajidi...beliau telah mengalami kemalangan jatuh motosikal, which was so scary, frightful and lonely accident....Ummi menerima berita dengan amat terkejut sewaktu Ummi dalam perjalanan menjemput si Adik dari kampus...suami yang ketika itu dalam perjalanan pulang ke kampung beliau di Melaka dengan menunggang motosikal...
Sesungguhnya Ummi amat-amat bersyukur kepada Allah swt kerana memberi peluang kepada Umni untuk bersama beliau lagi, Ya Allah..begitu juga dengan anak-anak Ummi...
Sesungguhnya ku panjatkan kesyukuran kepadaMU Ya Allah...

Ummi tak dapat bayangkan seandainya orang tersayang tiada di sisi Ummi...dan juga anak-anak Ummi...alhamdulillah suami Ummi telah beransur pulih...sekarang sedang di rumah.

Doktor telah memberitahu nothing serious and he was satisfied, truly...in fact masa buat CT Scan, hanya Allah saja yang tahu di dalam hati Ummi.....alhamdulilllah Ya Allah, alhamdulillah....sesungguhnya setiap yang berlaku adalah ujian Allah dan terkandung hikmah tertentu di sebalik segala kejadian....

Di sini Ummi dengan rendah hati memohon agar sahabat-sahabat sekelian mendoakan kesejahteraan suami Ummi semoga beliau cepat sembuh seperti sediakala....amin


Jerami berbirat di tangkai nangka,
Embun bertahan dekat rerumpun;
Suami ibarat perisai neraka,
Pohon berdahan tempat berdaun..


Assalamu"alaikum n luv from

Ummimanje

Wednesday, 17 July 2013

Giveaway 10K Followers Mialiana.com


Bismillahirrahmaanirrahim dan assalamu'alaikum duhai pembaca budiman.. ^^



Giveaway 10K Followers Mialiana.com bermula pada hari ini, 7 Julai 2013, iaitu tepat jam 5.45 petang sehingga 11.59 malam 21 Julai 2013. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Terbuka kepada semua blogger yang bermastautin di Malaysia sahaja
  2. Follow blog Mialiana.com, Add  Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  3. Wajib Follow blog, Like Fanpage dan Add Google+ semua sponsor (rujuk senarai sponsor)
  4. Buat entri bertajuk Giveaway 10K Followers Mialiana.com
  5. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  6. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senarai sponsor :
❤ Kerinchi MyKeledek | Fanpage
❤ Alycia | Fanpage
❤ Aida Hanafiah
❤ Amir Rofie | Google+
❤ Chekgu Skolah | Fanpage
❤ Anastasyea | Google+
❤ Sha Dhira | Fanpage
❤ Rafina Mimi | Fanpage
❤ Paly | Fanpage
❤ Dayang Deno | Fanpage
❤ Cikgu Kaca Mata | Fanpage
❤ Ieta | Fanpage
❤ Deq'Nyss | Google+
❤ Keyme Keymo | Google+
❤ Nur Dzafirah | Fanpage

Senarai hadiah yang ditaja bernilai RM 1,474 :
❤ 1 x Jus Delima Pompure bernilai RM 150
❤ 1 x Glutaking bernilai RM 150
❤ 1 x Tropica Bioherb Shampoo Herba bernilai RM 35
❤ 1 x Kain pasang Satin Cotton Vietnam bernilai RM 65
❤ 1 x BB Plus Collagen bernilai RM 180
❤ 3 x tudung DeZahra bernilai RM 75 serta Brooch bernilai RM 6
❤ 1 x Teddy Bear bernilai RM 100
❤ 2 x Bantal Love mialiana.com bernilai RM 35
❤ 1 x Wang Tunai RM 50
❤ 1 x Novel Cintaku Luruh di Oxford bernilai RM 34
❤ 1 x Novel Dia Yang Aku Pilih bernilai RM 22
❤ 1 x Farcheese Powder bernilai RM 25
❤ 3 x Doodle bernilai RM 10
❤ 2 x Multifunctional Buff (Seamless Magic Scarf) bernilai RM 15
❤ 9 x Topup bernilai RM 10
❤ 4 x hadiah misteri bernilai RM50.00

 jom support Mia Liana ya... join Giveaway ini dengan klik banner di atas...


Sebenarnya Kak Ummi baru sahaja join segmen yang dianjurkan oleh Mia Liana dan kak Ummi berharap talian ukhwah persahabatan yang terjalin di bulan Ramadhan yang penuh baraqah ini menjadi simpulan kuat dan kejap...insyaAllah...salam Ramadhan cahaya kasih buat semua... ^^


Tanam selasih tumbuhlah padi.
Sayang lebat tiada berbela;
Dalam berkasih sungguh menjadi,
Sayang sahabat redha dan rela.

Ikan piranha merah di ombak,
Lekat cangkul di tepi sawah;
Bukan kerana hadiah sejambak,
Niat menyimpul tali ukhwah.
   


Assalamu'alaikum n luv from

Ummimanje

Tuesday, 9 July 2013

Ramadhan Datang Lagi....









Assalamu'alaikum wbt salam bahagia dan salam tersenyum dalamterubat kerinduan kerana Ramadhan datang lagi menjenguk dengan cahaya yang gilang gemilang....kesyukuran selebat hujan curahan buatMU Ya Allah kerana memberi kesempatan pada kami umat islam sejagat untuk merasai nikmat bulan MU....terimakasih Ya Allah Ya Tuhanku....

Semoga kita semua mendapat baraqah di bulan yang mulia ini, sama-sama;ah kita mengimmarah masjid sembahyang berjemaah bersolat Tarwikh kerana solat Tarawikh hanya ada pada bulan Ramadhan dan tiada pada bulan-bulan yang lain...

Oleh itu marilah sahabat sekelian para muslimin muslimat yang Ummi hormati agar menghargai bulan yang dianugerahkan Allah kepada kita.....

Selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubaraq dan selamat berpuasa dari Ummi kepada sahabat-sahabat muslimin dan muslimat di luar sana......semoga kita semua sentiasa di dalam kasih sayang Allah swt...amin.....


Dahan sebatang dikata sasa,
Meruang jalan terlebih hala;
Ramadhan datang kita berpuasa,
Peluang sebulan beroleh pahala.


Assalamu'alaikum n luv from

Ummimanje

Friday, 5 July 2013

Sambal Nangnas (Nenas) Nostalgia Ayahanda.... ^^


Assalamu'alaikum kembali lagi bersama Ummi menemui pembaca sekelian...how I do hope time flips back to the olden days......everybody do so, provided that the memories were the sweetest in the arms of our beloved ones.......

Kali ini Ummi nak share sedikit info resepi nostalgia Ummi which still lingering in my mind and until now Ummi sentiasa tidakkan lupa untuk mebuat resepi ini, bila teringat sahaja wajah dia yang tersayang iaitu arwah ayahanda Ummi yang telah 'pergi' mengadap Illahi tujuh tahun yang lalu tapi masih saja terasa baru....resepi ini adalah feveret beliau, pasti lidah ini akan terasa the finger licking good of the Sambal Nangnas (like the way arwah  menyebut, maklumla orang tua-tuakannnn... ) atau Sambal Nenas...^^

Jom kita tengok resepinya....mudah sahaja...


Nenas racik yang di masukkan ke dalam cili bertumis....huhu....

Dah siap....whoops, beu dia fulamak.....mengancam habis... ^^



Method untuk direnung..... ^^
Jangan renung aje, try buat ok, mudah sangat....

1 biji nenas setengah masak
1 senduk cili kisar
1 biji bawang besar dihiris-hiris
Tak perlu bawang putih..
Sekeping asam keping/glugor ( Tak perlu lebih sebab nenas dah ada rasa masam dan manis )
sedikit garam...agak-agakla
1 sudu besar gula untuk me'neuralise'kan kemasaman nenas tadi.

Mudahnya....tumis bawang sampai garing kemudian tumis cili, as usual you all buat sambal tumis.
Tumis biar naik beu dia...(cakap orang utagha, since Ummi pun orang Kedah..) Masukkan asam keping.
Lepas tu masukkan nenas yang dah siap dibuang kulit dan diracik halus macam nak buat sambal macang tu...
Gaul dan kacau sebati sampai masak laa.....campakkkan garam dan gula ke dalam cili dan nenas tadi...rasa di lidah sedap ke tak...bertepatan dengan rasa sendiri takkk.....
Kacau and kacau tapi jangan sampai hangus....separuh kering ja ya....
Dah siap, angkat dan ready untuk disaji.....bersama nasi hidangan tengahari...


Haa...begitulah cara-cara membuat Sambal Nangnas (Nenas) Nostalgia Ayahanda kegemaran arwah ayahanda Ummi..resepi ini adalah olahan Ummi sendiri.  Mungkin ada orang yang belum berjumpa dengan resepi sebegini, tapi why not have a try......^^


Pangkal tunas sederet lada,
Dihari malam memetik melati;
Sambal Nangnas feveret ayahanda,
Memori bersulam dibalik hati.


p/s Jom Kita Berpantun... Jangan lupa ya ^^


Assalamu'alaikun n luv from

Ummimanje

Sunday, 23 June 2013

Segmen #3 Bloglist 12 Jam Mialiana.com




Pencarian bloglist bagi bulan Julai dan Ogos 2013 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 23 Jun 2013, iaitu tepat jam 11.00 pagi sehingga 11.00 malam nanti. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen #3 Bloglist 12 Jam Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

15 blog yang bertuah akan dipilih oleh Mia Liana sendiri dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...


Jarum bersembat baldu se ela,
Seri delima seri jambangan,
Bawah berlipat kembang berpaut;
Belum terlambat baru bermula,
Mari bersama memberi sokongan,
Ukhuwah ibarat kiambang bertaut.


Assalamu'alaikum n luv from

Ummimanje

Wednesday, 19 June 2013

Resepi Bingka Pandan Hijau Di Mata....


Assalamu'alaikum to all my beloved readers and friends.....this time Ummi masukkan entri resepi masakan kegemaran Ummi sendiri....hasil olahan dan pemerhatian cara adik ipar Ummi membuat kuih ini....petang tadi Ummi buatkan sebagai juadah berbuka....puasa sunat la kann..... ^^

Baiklah...jom kita tinjau-tinjau resepinya.....



Bahan adunan di blend together....

Tengah memanaskan badan.. ^^

Setengah masak....

Tengah mengerak....

Kuih dah siap dipotong dan ready ngappp.... !



Resepinya Ummi pinjam dari Puan HaSue...sila click ya... ^^

Bahan2 (loyang 81/2 x 81/2 inch)

* 6 biji telur
* 2 cawan air + pandan emulco/air pandan
* 400ml susu cair(1 tin)
* 3 cawan tepung gandum
* 2 cawan gula
* 1 sudu teh garam
* 4 sudu makan butter-cairkan

Cara-cara

1. Masukkan telur,1 cawan air,pandan emulco,gula,garam dan marjerin yang dicairkan
2. Kisar bahan ini sehingga halus dan gula hancur sepenuhnya.
3. Masukkan ke dalam bekas agak besar.
4. Masukkan susu cair,1 cawan lagi air dan tepung gandum.
5. Kacau menggunakan whisk sehingga adunan tidak lagi berketul
6. Sediakan loyang. Gris dengan minyak masak, (tuang sedikit minyak masak dan sapu rata). Panaskan seketika dalam oven.
7. Apabila sudah panas,tapiskan adunan tadi terus ke dalam loyang, taburkan sedikit bijan ke atas adunan rata-rata ya.
8. Bakar pada suhu 175C selama 1 jam atau sehingga berkerak di atasnya..

Tip: Setelah masak,jangan terus dikeluarkan dahulu dari oven untuk mengelakkan bingka 'turun' di tengahnya. Biarkan selama lebih kurang 5-10 minit begitu barulah dikeluarkan dari oven dan disejukkan sepenuhnya sebelum dipotong...

Actually kalau buat separuh adunan pun memadai...


Muka dan badan terkena tungau,
Sudah bengkak tangan berketang;
Bingka pandan berwarna hijau,
Juadah enak minuman petang.


Setakat ini dahulu Ummi berentri..semoga menjadi resepi yang dibuat kali ini.....doa dan harapan dari Ummi semoga kita semua sentiasa di dalam kasih sayang Allah SWT....amin...

Salam manis secangkir madu dari Ummi sekeluarga.....


P/s   Harap sudi-sudikanlaa click di Jom Kita Berpantun ya ^^


Assalamu'alaikum n luv from

Ummimanje